sałatka

Insulinooporność u dzieci

Insulinooporność u dzieci

Insulinooporność, otyłość oraz nadwaga to plaga XXI wieku. Nie tylko u dorosłych, ale już coraz częściej spotykana u dzieci i młodzieży. Nadwaga i otyłość to istotne czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II, chorób naczyniowo-sercowych oraz problemów psychosomatycznych w wieku dorosłym. Nastolatką wraz z nadwagą zwiększa się ryzyko rozwoju PCOS oraz spora lista zaburzeń hormonalnych i nieregularne miesiączki. Naukowcy przyczyn insulinooporności i jej powikłań doszukują się już w życiu płodowym. Jednak tak duży przyrost zachorować wyklucza znaczenie czynnika genetycznego. Z czego można wywnioskować, że skutkiem choroby jest czynnik środowiskowy w postaci nieprawidłowego stylu życia już od najmłodszych lat, również okres prenatalny, czyli w praktyce styl życia i odżywiania się matki.

Kiedy można mówić o insulinooporności u dzieci?

 

Artykuł ten ma was zbliżyć do problemu i pomóc w jego rozwiązaniu. Otyłość czy nadwaga nie pociąga za sobą tylko nadmiaru kilogramów, które należy zrzucić, ale często towarzyszą im inne choroby. Podpowiem jak wprowadzić zmiany, jak zadbać o prawidłową wagę twojego dziecka, jak zadbać o jego zdrowie. Wskażę jak skutecznie zmotywować dziecko do działania oraz w jaki sposób z nimi pracować, żeby je (oraz siebie) nie zniechęcić do zmiany sposobu życia.

Ogromny wpływ na rozwój otyłości i insulinooporności u dzieci i młodzieży ma styl życia ich rodziców. Nieprawidłowa dieta i złe nawyki żywieniowe są w nas od narodzin, a nawet, bym śmiała powiedzieć, że od poczęcia dziecka, a nawet jeszcze przed kiedy planujemy ciążę. Tak to już nawet na tym etapie kształtują się „programowanie metaboliczne”. Więc od czego zacząć, gdy dowiadujemy się, że nasze dziecko ma insulinooporność.

Zacznij zmiany od swojego życia i swojej diety — nie ma nic prostszego, by pokazać swojemu dziecku jak, powinniśmy się odżywiać, jak żyć i cieszyć się życiem. Szczęśliwy rodzic to szczęśliwe i kochane dziecko. To my jesteśmy dla nich wzorem i autorytetem, jeżeli zaczniemy wprowadzać zmiany to na pewno nie od dzieci TYLKO OD SIEBIE. Więc zanim usłyszysz od swojego dziecka NIE na słowo „dieta”, zastanów się jak mu pomóc przez własne działanie.

Stopniowo wprowadzaj zmiany dla całej rodziny, dziecko nie będzie, się wtedy czuło osamotnione w swojej „diecie” tylko potraktuje to, jak coś nowego dla wszystkich. Etap zmiany jest długi, ale bardzo często przynosi oczekiwane rezultaty. Nie eliminuj wszystkiego, co niedobre na samym początku, zrób to umiejętnie i z czasem zamień pizzę na sałatkę, czy czekoladę na zdrowy krem orzechowy. Stopniowo wprowadzaj zdrowe produkty do codziennego menu, a w umiejętny sposób przemycisz zdrowe posiłki. Korzystaj z blogów internetowych czy książek, im więcej będziesz wiedzieć rzeczy, tym łatwiej wprowadzisz zmiany. Najważniejsze jest akceptacja całej rodziny, byście wspólnie w tym wytrwali. Wy jako rodzice musicie razem współgrać i ustalić zasady działania. Zdarza się czasami tak, że jeden z rodziców nie zamierza się angażować, to wtedy porozmawiaj i ustal, żeby przynajmniej nie przeszkadzał. Niech nie kupuje słodyczy czy niezdrowych przekąsek, żeby nie zabierał na lody.

Babcie i ciocie to kolejne wyzwanie dla rodziców, którzy próbują wprowadzić zmiany w odżywianiu. Często tak jest, że ze względu na naszą pracę powierzamy dzieci pod opiekę babci czy cioci, by je odbierały czy to z przedszkola, czy szkoły. Poinformuje je o waszych postanowieniach i zmianach, by nie kupowały mu niezdrowych przekąsek. Musicie wspólnie ustalić żywienie swojego dziecka. Najprościej mówiąc, musicie grać do jednej bramki. Pamiętajcie, to Wy jesteście rodzicami i to Wy odpowiadacie za swoje dziecko. Podważanie autorytetu rodziców uczy nieposłuszeństwa. W ten sposób dziecko wyrasta na dorosłego, który nie potrafi postawić sobie i innym granic, który nie szanuje słowa „nie” oraz sam nie umie z niego korzystać.

Nieprawidłowe nawyki wyniesione z domu rodzinnego w życiu dorosłym dają o sobie znaki. Zapewne wasza dieta nie była idealna i zbilansowana. Większość o swojej insulinooporności dowiedziała się dopiero w życiu dorosłym, bo ta choroba potrafi nie ujawnić się przez lata, a może nas zaskoczyć. To właśnie te złe nawyki zdecydowały o naszej insulinooporności. Im dłużej prowadzimy niezdrowy tryb życia, tym gorzej potem nam go zmienić. Uczenie dzieci zdrowych nawyków żywieniowych nie tylko pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi twojego dziecka, ale i zdrowia, ale również sukces w dokonywaniu właściwych wyborów w życiu dorosłym.

Spędzanie czasu przed telewizorem czy komputerem nie wróży nic dobrego. W reklamach telewizyjnych można dostrzec mnóstwo niewłaściwego przekazu. Reklamy ukazują szczęśliwe dzieci z batonikami, nastolatki ze słodkimi, gazowanymi napojami. Badania wskazują, że dzieci mają wielkie trudności odróżnienia rzeczywistości od fikcji, dlatego to, co widzą w filmach czy reklamach traktują dosłownie. Nie bez powodu naukowcy odradzają oglądanie telewizji do drugiego roku życia. Zatem zorganizuj dziecku czas, by nie siedział przed telewizorem i nie opychał się przekąskami. Wyjdź z nim na spacer czy pograj w piłkę, a korzystnie to wpłynie na jego samopoczucie.

Jak zmienić styl życia całej rodziny?

  • ustalcie razem wspólne godziny posiłków
  • starajcie się jeść razem, w miarę waszych możliwości
  • jedzcie przy stole, nie przed telewizorem
  • nie trzymajcie w domu słodyczy i nie zdrowych przekąsek
  • problemy starajcie się rozwiązywać na bieżąco, nie zajadaj smutku
  • zamiast słodkich, gazowanych napoi tylko pij wodę i zdrowe koktajle
  • unikaj jedzenia fast foodów i jedzenia na mieście, staraj się gotować w domu
  • warzywa i owoce na stałe musza zagościć w twoim menu
  • grilluj, gotuj, piecz nie smaż na głębokim tłuszczu
  • niezdrowe tłuszcze zamień na nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6
  • czytajcie, rozmawiajcie i dokształcajcie się razem
  • pozwól dziecku na odstępstwa, ustal, że np. sobota będzie dniem słodkiej przekąski

jeśli zmieniacie styl życia, ponieważ twoje dziecko ma insulinooporność, otyłość czy cukrzycę , dobrze się do tego przygotujcie. Poznajcie temat, dowiedzcie się z czym macie do czynienia, poszukajcie informacji. Im więcej wiadomości o tej chorobie i objawach, tym więcej będziecie mieć argumentów by przekonać swoje dziecko do zmian.

Motywacja to podstawa w osiągnięciu celu

Motywacja to jeden ze sposobów osiągnięcia celu. Ma ona w życiu ogromne znaczenie, ale często okazuje się nie do osiągnięcia. Potrzebujemy jej nie tylko w codziennych czynnościach,  pracy, nauki, rozwoju osobistego, opieki nad dzieckiem czy w dbaniu o własne zdrowie. są rzeczy do których nie trzeba się motywować i takie, które wręcz musimy się zmuszać by je wykonać. Dlaczego tak jest? Warto zrozumieć i poznać modele motywacji. Wyróżniamy dwa modele – zewnętrzną i wewnętrzną motywację.

  • Motywacja zewnętrzna – to nic innego jak motywacja nastawiona na zyski, nagrody i korzyści. Może też być motywacją by uniknąć kary. Przykładem może być nauka dzieci w szkole, bo za dobre oceny czeka ich wymarzona nagroda.
  • Motywacja wewnętrzna – jest to motywacja płynąca z naszego wnętrza, jest tym co robimy dla przyjemności. W tym przypadku wykonie danej czynności jest celem samym w sobie, na przykład codzienna gimnastyka dla dobrego samopoczucia i odprężenia.

Jak zwiększyć motywację dziecka?

  1. Doceniaj dziecko – nie bójmy się mówić o własnych odczuciach i emocjach, unikajmy oceniania dziecka, odnoście się do faktów i rzeczywistych działań. Dzięki takiej komunikacji budujemy w dziecku poczucie własnej wartości, wzmacniamy wiarę w siebie i potrzebę podejmowania kolejnych wyzwań.
  2. Szukaj rozwiązania zamiast dawać złote rady – motywuj dziecko by samo szukało rozwiązań. Gdy poczuje, że pomysł wyszedł od niego, chętniej i z większą motywacją zacznie działać.
  3. Niech uczy się na własnych błędach – jeżeli pokażemy dziecku, że nic złego popełniać błędy,  że to dobra nauka na przyszłość, to z czasem łatwiej będzie mam go motywować do dalszej aktywności. Nie wytykaj błędów. Pokaż, że można to zrobić inaczej, a będzie to dla niego nauką na przyszłość.
  4. Unikaj nagród by wzmocnić u dziecka motywacje wewnętrzną.
  5. Nie porównuj – porównywanie dziecka do innej osoby wcale nie wzmacnia jego motywacji wewnętrznej, ale za to może obniżyć jego poczucie wartości i zniechęcasz go do działania. Pozwólmy dzieciom być sobą. Każdy z nas jest inny, wspierajmy go i pokarzmy właściwe postępowanie.
  6. Zaakceptuj punkt widzenia dziecka – my jako rodzice popełniamy zasadniczy błąd bo oczekujemy od dziecka by robiło i postępowała tak jak my byśmy tego chcieli, co często nas frustruje.  Jedno jest pewne, że gdy zaakceptujesz punkt widzenia dziecka będzie ci lepiej go wspierać i wzmacniać wewnętrzną motywację.
  7. Nie szantażuj emocjonalnie – nie pokazuj dziecku, że zasługuje na twoja miłość czy nagrodę w momencie przyniesienia przez niego dobrego stopnia ze szkoły. Pokazuj mu na co dzień, że jest dla ciebie ważne, kochane i darzysz go szacunkiem. Tylko wtedy osiągniesz zamierzony cel.
  8. Pokazuj świat – żeby dziecko chciało poznawać nowe rzeczy musi o nich po prostu wiedzieć . Pokazuj mu świat, rozmawiaj o przedmiotach dotąd nieznanych mu, ukazuj dobre strony zdrowego jedzenia. W ten oto sposób przekonasz go do swoich upodobań i szybko zaakceptuje zmiany w swoim życiu.
  9. Warto postawić na skuteczna komunikację – pamiętaj, że rozmowa przynosi najlepsze rezultaty. Dziecko mimo tego, że patrzy w inna stronę słucha Ciebie, choć często odnosimy inne wrażenie. Dzieci maja podzielną uwagę i powtarzanie pewnych kwestii po pewnym czasie przynosi wymierne rezultaty. Ono cie słucha i bierze z Ciebie przykład.

Pamiętajmy, że to my RODZICE jesteśmy dla naszych dzieci wzorem do naśladowania. Więc zmiany zaczynajmy od siebie.

To czy nasze dziecko będzie zdrowe w przyszłości, zależy od zaangażowania rodziców, od wprowadzenia przez nich zdrowych nawyków żywieniowych oraz zmień swoje podejście do zdrowego jedzenia. To my jesteśmy wzorem do naśladowania. Pracuj nad motywacją i zmianą stylu życie. To TY najpierw wyjdź ze swojej strefy komfortu, potem małymi krokami angażuj dziecko. Zacznij od drobnych gestów i kroków, pokaż że zdrowe odżywianie może być świetną zabawą. Życzę powodzenia, a jak masz nie podołasz zawsze możesz do mnie napisać, służę radą i pomocą. Zadbaj o siebie i bliskich. Powodzenia.

Czytaj więcej: Dieta nastolatka

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Shopping Cart