jabłko

Świadoma dieta

Świadoma dieta to zdrowa dieta

Zrównoważona i zdrowa dieta, zawiera w sobie wiele świeżych substancji, które ułatwiają nam spalanie tłuszczu, a przy tym zwiększona ilość ruchu gwarantuje sukces w odchudzaniu. Wystarczy stosować się do pewnych zasad, a wkrótce przekonasz się, jak łatwo można utrzymać szczupłą sylwetkę.

Podstawa to świadome zakupy

Praca nad wymarzoną sylwetką nie jest wcale taka prosta. Potrzeba czasu, by cieszyć się zgrabną figurą. Jak już udało ci się zmienić swój sposób odżywiana, stajesz się coraz bardziej atrakcyjna i szczuplejsza, a gdy zaczniesz uprawiać sport, będziesz znów mogła bez wyrzutów sumienia cieszyć się jedzeniem. Pamiętaj, jednak nigdy nie zadręczaj się i nie głoduj! Wręcz przeciwnie, ludzie, którzy zmienili swój tryb życia w odżywianiu, twierdzą, że jedzą więcej niż dotychczas. Jedzą właściwe produkty! Zdrowy styl życia zaczyna się od prawidłowego doboru produktów spożywczych.

Pamiętaj!!!
Gotowe produkty nie zawsze są zdrowe. Nie kupuj gotowej, zapakowanej i pokrojonej sałaty. Witaminy są czułymi substancjami na światło i tlen. Zanim ją zjesz, zapewne nie będzie w niej żadnych witamin.

Wybór nie jest łatwy.

Dokonywanie trafnych wyborów w robieniu zakupów nie jest łatwe. Ogromna i zróżnicowana oferta artykułów spożywczych w supermarketach znacznie utrudnia nam trafić na właściwe i zdrowe produkty. Jednak jest kilka dobrych rad jak sobie z tym poradzić i ułatwić sobie zakupy.
– organizuj sobie dzienny lub tygodniowy plan potraw, które masz ochotę przygotować (postaraj się choć przez pierwsze tygodnie się tego trzymać), dzięki temu dieta będzie urozmaicona i łatwo wtedy stwierdzić jakie „błędy” zostały popełnione wcześniej. Lista zakupów to najlepsza opcja, by nie kupić nic na wyrost.
– zanim wybierzesz się na zakupy — najedz się!!! Gdy robisz zakupy na „głodnego” ulegasz większym pokusom.
– artykuły w promocji to kuszące propozycje. Kupuj tylko te, które masz na liście i pasują do twojego jadłospisu.
– pamiętaj, aby kupować tylko świeże owoce i warzywa bez szarych i brązowych plam oraz zwiędłych liści.
– jak kupujesz dania gotowe czy konserwy przeczytaj dokładnie ich skład, zasada taka „im miej tym lepiej”. Potrawy gotowe zawierają mnóstwo soli i cukrów, konserwanty i inne szkodzące substancje, bardzo mało witamin i minerałów. Staraj się unikać tego typu produktów.
– zrezygnuj z białego pieczywa na rzecz pełnoziarnistego (razowego) chleba. Zawiera on więcej składników odżywczych i minerałów niż biały chleb.
– czytaj etykiety na produktach, a zwłaszcza na jogurtach i twarożkach. Produkty te często zawierają zbyt wiele cukrów i sztucznych barwników.

Piramida żywienia pomoże ci dokonać właściwego wyboru

Zasada prawidłowego i zdrowego odżywiania się polega przede wszystkim na sensownym doborze produktów. Od tego mamy piramidę żywienia. Wiecie już jak ważne jest , aby kupić właściwe, pełnowartościowe produkty. Zanin jednak, zaczniecie się uczyć na pamięć co wolno czego nie to zapoznajcie się z piramidą. Piramida składa się z różnych poziomów, w których umieszczone są różne typy produktów. Ogólna zasada brzmi: Im wyżej znajduje się dany produkt, tym mniej powinno się go jeść.

  • Podstawa piramidy stanowią najważniejsze produkty spożywcze , takie jak: chleb, zboża, ryż i makaron. Są one siłą motoryczną naszego pożywienia. Powinny oczywiście to być, w miarę możliwości, produkty naturalne i pełnoziarniste.
  • Na piętrze znajdują się owoce i warzywa. Produkty te dostarczają wszystkich niezbędnych witamin, minerałów i wielu drogocennych składników pożywienia. Należy kupować różne rodzaj warzyw i owoców gdyż  ten sposób dostarczymy organizmowi niezbędne składniki.
  • Na kolejnym pułapie znajdziemy mleko i przetwory mleczne, a także mięso, ryby, warzywa strączkowe, orzechy oraz jajka. Oba rodzaje tych produktów nie powinny się pojawiać zbyt często na twoim stole. Większość z nich zawiera sporo cholesterolu oraz nasycone kwasy tłuszczowe, które utrudniają odchudzanie.
  • na górze piramidy znajdują się produkty, których powinno się jeść niewiele. Są to tłuszcze, oleje i słodycze. Produkty z tego przedziału wybierajmy z rozwagą i w małych ilościach.

Pamiętaj!!!
Słodycze dobrze wpływają na nasz stan psychiczny, ale jednak pamiętajcie by nie przesadzać i nie spożywać słodyczy często. Nie próbujcie zaspakajać głodu słodyczami.

Przestrzegamy przed produktami „light”

Wielu z nas sądzi, że produkty typu „light” zawiera mniej tłuszczu. Jest to mylne stwierdzenie. Słowo”light” wcale nie musi oznaczać, że produkt jest mniej kaloryczny. Niewielu z nas czyta etykiety i analizuje zawartość kaloryczną żywności. A wierzcie, że naprawdę warto się tego nauczyć. Produkty typu „light” to między innymi: sery, jogurty, mleko, piwo czy czekolada.

Produkty tego typu wmarzają apetyt, gdyż zazwyczaj są mniej sycące i dlatego są takie „niebezpieczne”. Trzeba ich dużo zjeść żeby się zasycić, co powadzi do zwiększonego spożycia emulgatorów, substancji spęczniających i niebezpiecznego cukru. To nie jest zdrowe i nie spowoduje utraty wagi. Stosując produkty „light” nie nauczymy się zdrowo odżywiać

Pamiętaj!!!
Aby można było uznać produkt za mniej kaloryczny musi on spełnić następujące warunki:

  • produkt o obniżonej kaloryczności powinien mieć co najmniej 40% mniej kalorii niż normalny i co najmniej 40% mniej tłuszczu
  • produkt niskokaloryczny nie  powinien przekraczać 50 kcal w przeliczeniu na każde 100 g. Zupy, napoje i rosoły muszą mieć tylko 20 kcal na każde 100 g.

Czytaj więcej: Dlaczego nie chudniemy?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Shopping Cart