mleko

Proteiny – siła napędowa

Proteiny – siła napędowa


Jak białka wpływają na proces utraty masy ciała?

Białka to jeden z trzech podstawowych składników odżywczych w codziennej diecie. Białka stanowią główny składnik każdej żywej komórki, budują mięśnie i narządy wewnętrzne, biorą udział w tworzeniu enzymów, krwi, hormonów. Tworzą ciała odpornościowe oraz dostarczają energii. Gram białka to 4 kilokalorie więc są niskokalorycznym składnikiem naszej diety. Gdy nie dostarczymy odpowiedniej ilości energii w pożywieniu nasz organizm zaczyna spalać białka, które powinny być wykorzystane dla celów budulcowych. Takie zjawisko jest absolutnie niekorzystne dla naszego organizmu. Przy planowaniu diety w pierwszej kolejności powinniśmy zaspokoić zapotrzebowanie na białka.

Pokarmy najbogatsze w białko to między innymi:

  • mięso, a zwłaszcza konina, wołowina, baranina i jagnięcina oraz podroby
  • drób z wykluczeniem gęsiny i mięsa kaczki, szczególnie mięso indyka oraz pierś z kurczaka
  • ryby – sola, reja, dorsz lub czarniak – to prawdziwa kopalnia protein
  • skorupiaki i mięczaki są ubogie w węglowodany, a bogate w białka
  • jajka – żółtko zawiera dość sporo tłuszczu i cholesterolu, więc osoby z otyłością powinny go unikać, a natomiast białko jajka kurzego to pełnowartościowe i czyste proteiny zalecane przy dietach redukcyjnych
  • białka roślinne ubogie w węglowodany, by mogły być wprowadzone do kuracji, której skuteczność opiera się na możliwości najczystszych protein. Znajdują się w większości zbóż i roślin strączkowych.

Trawimy, tracimy kalorie i czujemy się syci

Białka należą do składników odżywczych, których trawienie jest najbardziej pracochłonne i trwa najdłużej. Wyobraźcie sobie, że na rozłożenie i przyswojenie protein nasz organizm potrzebuje ponad trzech godzin. Powód jest prosty. Molekuły protein to bardzo długie łańcuchy o silnie spojonych ogniwach, które aby pokonać ich opór, potrzebują rozdrobnić i przeżuć treści pokarmowe w jamie ustnej by dotarły do żołądka, a przede wszystkim sprężona akcja soków trzustkowych. Dla organizmu to ciężka praca pozyskiwania energii. Jeżeli osoba pragnąca schudnąć spożywa mięso, chudy jogurt czy ryby, już samo trawienie pokarmu zmusza organizm do wysiłku, co powoduje utratę kalorii co w gruncie rzeczy zimniejsza wartość kaloryczną posiłku. Białka są trawione i przyswajane powoli, tym samym zostaje opóźniony proces opróżniania żołądka, co powoduje uczucie sytości.

Jedyny niezbędny składnik odżywczy potrzebny do życia to białka. Bez niego nasz organizm nie był by zdolny do egzystencji. Najmniej potrzebne do funkcjonowania są węglowodany, ponieważ ludzki organizm potrafi sam sobie wytworzyć glukozę, to znaczy cukier z mięsa czy tłuszczu. Dzieje się tak w momencie gdy jesteśmy pozbawieni pokarmu lub jesteśmy na diecie to wtedy organizm czerpie zapasy z tłuszczu i przerabia go w glukozę by zapewnić odpowiednie funkcjonowanie mięśni i mózgu. Podobnie jest z tłuszczem, który otyły produkuje jedząc słodycze i mięsa, odkładając to w postaci tkanki tłuszczowej.

Niestety człowiek nie posiada żadnych środków metabolicznych by syntetyzować białka. Sam fakt życia, podtrzymywania pracy mięśni, odbudowy czerwonych krwinek, gojenie się ran, porost włosów czy pamięć, te wszystkie funkcje życiowe potrzebują białek, żeby zapewnić sobie odpowiednią ilość dziennego zapotrzebowania to musimy dostarczać organizmowi minimum 1 gram na kilogram ciała. W razie niedoboru organizm zaczyna czerpać z własnych zapasów i t głównie z mięśni, ale także ze skóry czy kości.

Osoba starająca się schudnąć musi pamiętać o odpowiedniej ilości dostarczenia białek do swojego organizmu, gdyż w prosty sposób może pozbawić cerę witalności oraz zniszczyć swoje zdrowie. W celu dobrania odpowiedniej diety udaj się do dietetyka by on ustalił odpowiednią dietę dla Ciebie.

Kaloryczność protein jest niska

Gram białka dostarczy 4 kilokalorie, dwa razy mniej niż tłuszcz, ale tyle samo co cukier. Więc gdzie tu niska kaloryczność. Rożnica jest ogromna, polega na tym, że białka w pokarmach, które są w nie bardzo bogate, nigdy nie są tak skoncentrowane, jak może być cukier w kostce lub tłuszcz w oleju czy maśle. Zatem tylko w 50 % z spożywanych pokarmów przyswajamy białka, a pozostała część to uboczne produkty metabolizmu i niemożliwe do wykorzystania tkanki uzupełniające. Nigdy nie należy podejmować się diety zawierającej mniej niż 60-80 gram białka, ponieważ może to grozić zmniejszeniem tkanki mięśniowej i zwiotczeniem skóry.

Na koniec dodam, że swego czasu bardzo popularna była Dieta Dukana i mam wrażenie, że ciągle ona żyje wśród osób odchudzających się. Dr Pierre Dukan to francuski lekarz, od ponad 30 lat specjalizujący się w dietetyce i walce z otyłością. To on zapoczątkował erę białka. W jego licznych publikacjach i książkach można znaleźć potwierdzone naukowo badania stosowania jego diety. Udowodnił wiele razy, że proteiny są idealnym źródłem naszej diety i przynoszą wymierne korzyści.

Pamiętaj jednak, że na diecie proteinowej chudnie się tylko raz w życiu, potem już nasz metabolizm nie daje się nabrać. Na dodatek obciążenia wątroby i nerek oraz podrażnienie trzustki czy żołądka w nadmiernej ilości spożywanego mięsa, twarogu czy innych źródeł białka bywa nieodwracalne. Organizm potrzebuje zróżnicowanej, dobrze zbilansowanej diety. Mózg do pracy potrzebuje energii z glukozy, a tarczyca z węglowodanów złożonych. Dietą można sobie pomóc, ale też zaszkodzić.

Organizm ludzki jest tak zbudowany, że do życia i prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wielu składników pokarmowych, witam i składników mineralnych, pochodzących najlepiej z żywności naturalnej. Nie inwestuj w zamienniki typu koktajle białkowe, zupki w proszku, a co gorsza suplementy diety, bo to może odbić się bardzo szybko w postaci niedoborów. Więc nie szukaj prostych rozwiązań tylko zastanów się co będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem.

Czytaj więcej: Odchudzająca woda z cynamonem

 

 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Shopping Cart