plemnik

Dieta dla płodności

Dieta dla płodności

Daj sobie czas…

Zastanawiacie się za pewne, czy dieta w przygotowaniu do ciąży ma jakiekolwiek znaczenie? Jak wpływa na nasze zdrowie? Czy organizm w ogóle tego potrzebuje? Odpowiem Wam jednym słowem – TAK. Odżywianie w dzisiejszych czasach odgrywa bardzo ważną rolę nie tylko dla naszego organizmu, ale przede wszystkim dla naszego jeszcze niepoczętego dziecka. Dietetyczne przygotowanie do ciąży to krok by nasze dziecko było zdrowe.

Kobieta planująca zajście w ciążę powinna się odpowiednio do niej przygotować. Ma to wpływ na zdrowie komórek jajowych i plemników. Minimalny czas według specjalistów to 3 miesiące, a optymalny to 6, a nawet 12 miesięcy. Składniki, które dostarczasz wraz z pożywieniem są potrzebne do budowy i działania hormonów. To właśnie ten okres wykorzystaj na zrobienie niezbędnych badań i szczepień, odstaw antykoncepcję oraz zadbaj o prawidłową dietę pod kątem przyszłej ciąży. Dzięki tym działaniom będziesz pewna, że to najlepszy czas by zostać MAMĄ.

W jaki sposób za pomocą zmiany nawyków żywieniowych i  odpowiedniej diecie możesz wpłynąć na płodność?

Stan odżywiania kobiet w okresie przedkoncepcyjnym jest uznany za bardzo ważny czynnik, który ma wpływ na przebieg ciąży, porodu i zdrowie dziecka. Naukowcy pokazują, że styl życia, w tym aktywność fizyczna i dieta, związany jest z 80 % niższym ryzykiem niepłodności w wyniku zaburzeń niepłodności. Czy wiecie, że aż 40 % przypadków to właśnie zaburzenia owulacji przyczyniają się do niemożności zajścia w ciążę? Że nie tylko otyłość czy nadwaga ma wpływ na płodność lecz również zaburzenia w odżywianiu są niekorzystne dla naszej płodności. Ten problem nie dotyczy tylko kobiet, a także nieprawidłowa masa ciała zwiększa ryzyko niepłodności również u mężczyzn.

Oto kilka ważnych zasad, które warto wprowadzić do swojego grafiku by móc cieszyć się okresem ciąży i macierzyństwem. Zaleca się:

  • stosowanie zrównoważonej, zbilansowanej, zdrowej i urozmaiconej diety,
  • spożywanie pokarmów bogatych w składniki mineralne i witaminy, ze szczególnym uwzględnieniem kwasu foliowego,
  • dodatkowa suplementacja kwasu foliowego: 400µg/dobę,
  • rezygnacja z używek czyli odstawienie papierosów, alkoholu i kofeiny,
  • unikanie suplementacji witaminy A i ograniczenie pokarmów ja zawierających np. wątroba
  • jak również unikać pokarmów, które mogą być skażone np. surowe ryby i mięso oraz niemyte owoce.

Zbilansowana dieta … czyli co powinno znaleźć się na twoim talerzu

Jeżeli Ty i Twój partner zdecydowaliście się na dziecko to Gratuluję! Zanim jednak to nastąpi, dobrze byście wspólnie wprowadzili kilka zmian jeszcze przed poczęciem. Warto się zastanowić i przygotować „grunt” na ten wyjątkowy czas. Prawidłowe odżywianie i tryb życia w okresie przed narodzeniem dziecka wpływa na przebieg ciąży, stan zdrowia kobiety i jest niezwykle ważny dla rozwijającego się płodu w łonie matki. Więc tak ważna jest dieta by zapewnić optymalne warunki rozwoju dziecka, dlatego konieczna jest różnorodność spożywanych produktów. Na naszym talerzu powinny się znaleźć posiłki z uwzględnieniem wszystkich grup spożywczych. Jadłospis przyszłej mamy powinien obfitować w pełnowartościowe posiłki, spożywane regularnie 5-6 w ciągu doby. W codziennej diecie nie powinno zabraknąć odpowiedniej ilości białka, tłuszczów, węglowodanów oraz błonnika, a owoce i warzywa powinny być nieodzownym elementem każdego posiłku. Ogranicz spożywanie produktów typu „fast-food”, słodyczy i cukru. Pij minimum 2 litry płynów dziennie, najlepiej niegazowaną wodę mineralną.

Wskazany jest indywidualny dobór diety, dostosowany do potrzeb konkretnej osoby z uwzględnieniem chorób, alergii, nietolerancji pokarmowych, niedoborów witaminowo-mineralnych i wielu innych czynników.

Kwas foliowy – pamiętaj o nim

Kobieta planująca ciążę z całą pewnością powinna zadbać, by w jej organizmie nie zabrakło odpowiedniej ilości kwasu foliowego czyli folacyny, rozpuszczalnej w wodzie witaminy B9. Dzięki niemu tworzy się DNA, ma wpływ na system nerwowy i mózg oraz bierze udział w procesach krwiotwórczych. Istnieje wiele udokumentowanych prac, wskazujących na dobroczynności płynącej z suplementacji kwasu foliowego stosowanego przed jak i w trakcie ciąży. Do naturalnych źródeł kwasu foliowego należą: zielone warzywa, zboża z pełnego ziarna, orzechy czy suszone owoce. Jednak nasz organizm słabo przyswaja foliany z pożywienia w okresie ciąży, dlatego tak ważna jest suplementacja kwasu foliowego przynajmniej do 3 miesiąca ciąży.  Niedobór witaminy B9 może przyczynić się do rozszczepu warg i podniebienia, wad serca, układu moczowego, przedwczesnego porodu, wad ośrodkowego układu nerwowego oraz powodować zbyt niską  masę urodzeniowa dziecka.

Witaminy i składniki mineralne a planowanie ciąży

Odpowiednio dobrane preparaty witaminowe na okres poprzedzający zajście w ciążę powinny być oparte o sposób odżywiania się kobiety i być skonsultowane z lekarzem bądź dietetykiem. Do najważniejszych witamin  w czasie planowania ciąży jak i podczas ciąży, należą:

  • jod
  • żelazo
  • magnez
  • wapń
  • cynk
  • Witamina A oraz witamina D
  • Witaminy antyoksydacyjne czyli E, C, beta-karoten
  • kwasy tłuszczowe omega-3

Aktywność fizyczna i kontrola masy ciała w okresie przedkoncepcyjnym

Brak aktywności fizycznej oraz nieprawidłowa masa ciała w okresie poprzedzającym ciążę zwiększa ryzyko wystąpienia powikłań podczas ciąży. Warto zadbać o to dużo wcześniej. Ponieważ okres starania się o dziecko to nieodpowiedni czas by drastycznie się odchudzać i stosować „diety cud”. Kobiety z nadwagą lub otyłością częściej pojawia się cukrzyca, nadciśnienie, stan przedrzucawkowy, zaburzenia wzrostu płodu oraz większe ryzyko poronienia płodu jak i ryzyko cesarskiego cięcia. Natomiast u kobiet z niskim wskaźnikiem BMI < 18,5 kg/m² występuje ryzyko urodzenia dziecka z niską masą urodzeniową oraz wystąpienie zaburzeń rozwoju płodu. Zatem w przypadku nadwagi jak i niedowagi występuje ryzyko zaburzeń gospodarki hormonalnej. Codzienne wykonywanie umiarkowanych ćwiczeń przyczynia się do redukcji stresu, poprawia wydolność i sprawność organizmu, ułatwia poród oraz chroni przed niektórymi dolegliwościami. Pozytywny wpływ wywierają ćwiczenia areobowe, basen oraz ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i pleców.

Tak wile czynników przyczynia się do 9 miesięcznego okresu ciąży i od tego, w jaki sposób mama przygotuje się do niego, zależy przebieg ciąży, porodu i start jaki dasz swojemu dziecku. Zanim ujrzycie upragnione dwie kreseczki na sowim teście ciążowym zachęcam do wprowadzenia tych kilku zdrowych zasad w swoim trybie życia. To od ciebie zależy tak wiele. Zadbaj o siebie i swoje dziecko. Zdrowe nawyki żywieniowe procentują przez całe życiem i przydadzą ci się zarówno przed, w trakcie  ciąży, jak i po urodzeniu dziecka i pozwoli to na szybszy powrót do stanu sprzed ciąży.

Czytaj więcej: Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na naszą dietę?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Shopping Cart