jabłko

Jak skutecznie zmienić nawyki żywieniowe

Nawyki żywieniowe

Ja i moja głowa:

SFERA PSYCHICZNA JEST NIEZWYKLE WAŻNA. Zanin zdecydujesz na zmianę swoich nawyków żywieniowych – przygotuj się do tego. Zadaj sobie pytanie czy jestem gotowa na zmiany? Czy na pewno tego chcę? Powiadom o swojej decyzji rodzinę i znajomych by mogli ciebie wspomóc w tym trudnym dla ciebie czasie. Jeżeli nie będą chcieli w tym uczestniczyć to chociaż żeby nie przeszkadzali. To jest bardzo ważne aby twoje otoczenie wiedziało, że jest to dla Ciebie niezwykle istotne. Przede wszystkim zaakceptuj siebie i swoje wybory, bez wewnętrznej swojej zgody nie uda Ci się tego przeprowadzić. Bądź duma ze swoich decyzji, wiedz, że wszystko co robisz to robisz dla siebie i zgodnie ze swoim sumieniem. Przestań myśleć, że Ci się nie uda bo tak właśnie się stanie. Dbaj o siebie i swój komfort psychiczny i dopiero wtedy, gdy będziesz gotowa i twój umysł także to możesz zacząć małymi krokami tą przemianę.  Zadbaj o swoje ciało zamiast je nieustannie dręczyć i męczyć nieskutecznymi dietami. Możesz żyć w ciągłym napięciu, że nie wyglądasz tak jakbyś chciała, ciągle marzyć nie pozwalając sobie na życie, ale śmiało możesz coś z tym zrobić. Zacznij świadomie żyć i przeżyj swoje życie z głową podniesioną do góry. Jeśli masz problem z nadwagą to są dwie możliwości – albo pogodzisz się z tym i uczynisz z tego atut, albo dokonasz  w sobie takiej przemiany wewnętrznej, by te kilogramy zgubić, skutecznie i raz na zawsze. Ten proces ma przynieś długotrwałe rezultaty i zmiany na całe życie.

Gdy jesteś już odpowiednio zmotywowana i gotowa na przemianę zawsze pamiętaj o tych 5 nieodzownych zasadach:

  1. Regularność i odpowiednie przerwy między posiłkami – jest to absolutnie podstawowa i najważniejsza zasada przy wprowadzaniu zmiany nawyków żywieniowych. nie ważne czy to będą 3,4 lub 5 posiłków wciągu dnia ważne by były o stałych porach.
  2. Zdrowe jedzenie, zdrowe odżywianie – tego własnie szukamy gdy chcemy zmienić swoje nawyki żywieniowe. Generalnie pojecie zdrowego jedzenie nie istnieje. My jako konsumenci szukamy dobrej jakości jedzenia, naturalnego, bez użycia jakichkolwiek ulepszaczy czy środków konserwujących. Takie oto jedzenie można nazwać zdrowym. Szukamy tego w momencie poprawy swojego samopoczucia czy też gdy jesteśmy chorzy. Odtruwamy nasz organizm. Żeby zacząć zdrowo się odżywiać musimy przede wszystkich ograniczyć niezdrowe tłuszcze zwierzęce i zastąpić je dobrymi tłuszczami nasyconymi takimi jak olej lniany nierafinowany, awokado czy też olej rzepakowy nierafinowany tłoczony na zimno. Trzeba też pamiętaj o właściwej obróbce termicznej przygotowywanych potraw.
  3. Pamiętaj o piciu odpowiedniej ilości wody. Prawidłowe nawodnienie człowieka stanowi około 60 % masy ciała człowieka, a jej ilość zimniejsza się wraz z wiekiem. Woda to życie. Dzienne średnio powinniśmy wypijać w granicach dwóch litrów wody niegazowanej. Dokładniej mówiąc to 30 mililitrów na każdy jeden kilogram masy ciała. Można to w łatwy sposób wyrazić wzorem.

    waga w kg x 30 ml = dzienne zapotrzebowanie na wodę

    Woda jest  niezbędna do przebiegu wszelkich procesów związanych z odżywaniem: trawienia, wchłaniania, przyswajania substancji odżywczych czy wydalania. W wodzie rozpuszczaja się wszystkie składniki odżywcze transportowane do komórek. Z kolei zbędne produkty przemiany materii, związki azotu, toksyny, mocznik, dwutlenek węgla czy inne substancje o działaniu przeciwzapalnym są doprowadzane z udziałem wody przez nerki, płuca , jelita i skórę.

  4. Sen – brak snu źle wpływa na nasze samopoczucie, psychikę i zdrowie. Jako podstawowa biologiczna potrzeba bez snu nasz organizm by nie funkcjonowała tak jak należy. Sen jest obrazem tego co dzieje się w naszej psychice. Sen jest odpowiedzialny nie tylko za regenerację organizmu, ale również wpływa na naszą pamięć (ośrodkowy układ nerwowy, czyli m.in. mózg, odporność (osłabiony i niewypoczęty organizm jest bardziej podatny na infekcje), ale również odgrywa ważną rolę w regulacji układu hormonalnego. To właśnie z nim związana jest kwestia zachowania lub zdobycia upragnionej wagi. w momencie gdy nie zapewnimy naszemu organizmowi odpowiedniej ilości snu, ale także jakość tego snu jest niezwykle ważna, gdyż to podczas tego momentu dochodzi do regeneracji i odpoczynku. Jeśli nie mamy dobrego snu dochodzi do zmian w wydzielaniu hormonów. Pierwszym jest leptyna, czyli hormon odpowiedzialny za hamowanie apetytu. Drugim również ważnym jest grelina, która z kolei odpowiada za podwyższenie apetytu. Jeśli nie śpimy odpowiednio, cierpimy na zaburzenia snu lub ignorujemy jego znaczenie i dobrowolnie go skracamy, we krwi dochodzi do spadku leptyny i zwiększenia poziomu greliny. Odczuwamy więc wzmożony apetyt, który nasz organizm każe nam zaspokoić. Jest jeszcze trzeci hormon, który ma pośredni wpływ – hormon stresu zwany kortyzolem. Gdy jesteśmy niewyspani, podnosi się, a niektórzy ludzie właśnie poprzez dojadanie, próbują sobie poradzić z dyskomfortem wywołanym przez sytuacje stresowe.
  5. Aktywność fizyczna – nieodzownym elementem zdrowego życia jest aktywność fizyczna, która musi być odpowiednio dobrana, by nie zaszkodzić i nie nasilić problemów, ale umiejętnie wspomóc nasz proces zmiany.

Higieniczny i zdrowy tryb życia oraz zdrowa dieta jest w stanie zdziałać cuda, dlatego zawszę będę na ten aspekt zwracała uwagę. Dieta nie jest niczym złym, wymaga natomiast chęci , dobrej organizacji, ale na pewno warto podjąć to wyzwanie.

Czytaj więcej: 9 korzyści z nawyku uważności

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Shopping Cart